Fotografie tips

Tips om goede foto’s te maken

In deze cursus staan fotografie tips. Sommige zul je wellicht al wel weten, sommige zullen misschien nieuw zijn. Doe je voordeel met deze tips en lees ze door. Staan er nuttige fotografie tips voor je bij dan ben je weer een stapje verder in de fotografie. Heb je zelf een fotografie tip die hier niet bij staat? Laat een berichtje achter en we kijken of de tip erbij komt te staan.

We hebben de tips onder categorieën geplaatst.

Voorbereiding tips

  1. Zorg voor een tweede accu. Voor je het weet sta je tijdens een fotoshoot met een lege accu en kan je geen foto’s meer maken. Imitatie accu’s kosten niet zo veel als originele en zijn net zo goed.
  2. Zorg voor volgeladen accu’s. Nu je twee of meer accu’s hebt is het handig om voordat je ergens heen gaat om te fotograferen te controleren of je accu’s volgeladen zijn. Zijn ze dat niet? Laad ze dan op.
  3. Zorg voor voldoende opslagruimte. Als je druk aan het fotograferen bent is het niet handig als je steeds foto’s moet weggooien omdat je geheugenkaart vol is. Neem extra geheugenkaartjes mee zodat je altijd door kunt schieten. Geheugenkaartjes kosten niet zo veel meer en komen altijd wel van pas.
  4. Neem liever 2 iets kleinere geheugenkaartjes dan 1 hele grote, stel dat de grote kapot gaat ben je alles kwijt. Gaat er een kleine kapot heb je altijd de andere kleine kaart nog en ben je “maar” de helft van je foto’s kwijt in plaats van alles.
  5. Bescherm je spullen. Neem een goede, stevige en beschermende fototas mee.
  6. Verzeker je spullen. Binnenshuis valt je camera vaak onder de inboedelverzekering, maar buitenshuis is dit vaak niet het geval. Kan je het risico van diefstal of schade niet veroorloven, sluit dan een verzekering af. Informeer bij je verzekeringsagent naar de mogelijkheden.
  7. Kijk wat je nodig hebt. Heb je een hele verzameling lenzen, neem dan niet alles mee op pad. Je zeult je een bult en de helft gebruik je niet. Kijk welke lens voor je foto’s nodig is en neem die mee, laat de rest rustig achter.
  8. lenzen

  9. Pen en papier bij de hand! Fotografie is creativiteit. Soms heb je ineens een leuk idee voor een foto maar na een tijdje is dit idee verdwenen. Krijg je ineens een goed idee, schrijf deze op en werk het op papier uit. Verzamel op die manier al je ideeën, zo kan je later aan de slag met een boek vol inspiratie.
  10. Er is genoeg tweedehands apparatuur. Lenzen en camera’s zijn duur en als je ze nieuw koopt verliezen ze al snel een stuk van hun waarde. Vaak zijn er genoeg tweedehands camera’s en lenzen te krijgen. Kijk is rond op marktplaats en ga eens langs bij de verkoper. Zorg dat je de spullen goed kunt testen. Ben je er niet zeker van dat het een goed exemplaar is? Voor dat exemplaar tien anderen! Het voordeel van tweedehands is dat je ze vaak na een tijdje weer door kunt verkopen zonder veel verlies. Durf je het toch niet aan? Koop het dan nieuw of neem iemand mee die er veel verstand van heeft.
  11. Vergeet jezelf niet. Lekker op pad met de camera, maar plots begint de honger, en je hebt al een tijd zo’n dorst. Vergeet niet voor je weg gaat genoeg eten en drinken mee te nemen. Ga je iemand fotograferen? Zorg dan dat er ook voor die persoon eten en drinken aanwezig is.

Tips algemeen

  1. Bekijk het eens vanuit een ander standpunt. Klim eens op een trap of ga op de grond liggen, kom heel dichtbij of juist van heel ver. Probeer verschillende standen uit en wie weet maak je zo leukere foto’s.
  2. Schiet veel foto’s. Je hoeft geen rolletje te ontwikkelen en zit niet vast aan 24 foto’s, dus schiet er genoeg. Later kies je de leukste ertussen uit.
  3. Ruil ervaringen met mede fotografen. Je kunt van een ander leren, en een ander iets uitleggen.
  4. Vraag toestemming, fotografeer niet zomaar een wildvreemde maar vraag vooraf of je een foto mag maken.
  5. Fotografeer op verschillende tijdstippen. ‘s Avonds heb je warmer licht en in de middag is het licht zeer fel.
  6. Tip voor fotograferen in de felle zon: Zoek de schaduw op of gebruik een difussiescherm om het licht zachter te maken. Is dit niet in de buurt, draai dan het model met de rug naar de zon toe, zodat het model niet met de ogen hoeft te knijpen.
  7. Vergeet niet de veranderde camerainstellingen weer terug te zetten en te controleren voordat je gaat fotograferen. Heb je bijvoorbeeld je ISO op 1600 gezet omdat je dat toen ergens nodig had en ga je de dag erna zonder instelling te veranderen buiten fotograferen is dat zonde.

Laat een bericht achter