Diafragma instellen

In deze les gaan we fotograferen met de Av stand van de camera. Met de Av stand, ookwel Aperture Value kun je zelf het diafragma van de camera instellen.

Diafragma

De lens heeft een diafragma ingebouwd, wat groter en kleiner kan worden om zo de grootte van de opening van de lens te kunnen veranderen. Het diafragma geven we aan met f. Je kunt het diafragma instellen op 1.0, 1.8, 2.0, 2.2, 2.5, 2.8, 3.2, 3.5, 4.0, 4.5, 5.0, 5.6, 6.3, 7.1, 8.0, 9.0, 10, 11, 13, 14, 16, 18, 20 en 22. Dit is een hele lijst, en sommige camera’s slaan wat stappen over. Een groot diafragma staat voor het laagste cijfer en een klein diafragma voor een hoog cijfer. Dus haal dit niet door de war! Niet elke lens kan een groot diafragma aan, sommige beginnen bij 5.6.

diafragma

Wat is het nut van het diafragma instellen

Het diafragma van de camera bepaald de scherptediepte op de foto. Dit is de hoeveelheid die scherp is. Bij een groot diafragma (bv. f/1.8) is er maar een klein stukje van de foto (richting de diepte) scherp. Dit is mooi voor het isoleren van je onderwerp. Bij een klein diafragma (bv f/16) is er heel veel scherp van de foto. Dit is weer mooi bij gebouwen of een landschap. Je kunt dit goed onthouden door te kijken naar de waarden. Bij 1.8 is er weinig scherp (denk aan korte afstand) en bij 16 is er veel scherp (16 is een stuk groter en dus meer scherpte).

Bij een groot diafragma valt er meer licht op de sensor van de camera, waardoor je een kortere sluitertijd kunt gebruiken. Het is wel lastiger om scherp te stellen, omdat je er snel naast kunt zitten vanwege de geringe scherptediepte.

Hoe stel je dit in

Zet de camera op de Av stand door aan het keuzewiel te draaien. Draai nu met je instelwiel zodat je de gewenste diafragma waarde kunt instellen. Kies bijvoorbeeld voor f/8. Bij f/8 zijn de meeste lenzen op hun scherpst. De camera past nu zelf de sluitertijd hierop aan. Op deze manier kun je goed oefenen.

11 Responses for "Diafragma instellen"

  1. Bob July 21st, 2009 at 00:39 #1

    Goede cursus zeg! Bedankt!
    Groeten, Bob

  2. Elly January 16th, 2010 at 18:17 #2

    Hoi,

    Leuke cursus. Is je les over Tv stand al klaar?

  3. Jan March 20th, 2010 at 00:27 #3

    heel veel dank voor deze online cursus! Ik heb er al heel veel van opgestoken!
    Nogmaals veel dank!
    Groeten, Jan

  4. Frank November 1st, 2010 at 19:29 #4

    Hi,
    bedankt voor de instrukties…ik ben pas begonnen fotografie en heb al wat opgestoken… ik ga nog verder… stap bij stap …..

    Groetjes, Frank

  5. leonie September 25th, 2011 at 15:03 #5

    hay ik wil dit graag op mijn camera instellen maar kan dit niet vinden ook niet in de gebruiksaanwijzing ik heb een kleine digitale camera casio exilim
    zou het kunnen dat dat gewoon niet kan op zo’n kleine camera? ik wil nml graar onderwerpen op de voorgrond scherper stellen en foto’s andersom maken dat de achtergrond scherper is heeft u nog een idee hoe ik dat kan doen?

    Gr leonie

  6. Ingrid December 18th, 2011 at 22:11 #6

    Heel interssant deze online leseen,ik ben iets wijzer over diafragma en hoop dat er meer komt

    Gr
    Ingrid

  7. David April 28th, 2012 at 09:28 #7

    Bedankt voor deze uitleg, ik vroeg mij al af waarom ik geen portretten kon maken met een scherpe achtergrond.
    Ik zal deze nieuwe kennis zo snel mogelijk uitproberen.

  8. Stephan van Velzen May 31st, 2012 at 14:01 #8

    Erg leerzaam deze basis kennis, bedankt! Ik ga meteen aan de slag!

  9. JANIQUE September 11th, 2012 at 22:28 #9

    Tof, verstaanbaar uitgelegd :-)

  10. GuustFlater September 12th, 2012 at 15:56 #10

    Aangezien onze cursus bij gebrek aan voldoende deelnemers afgeblazen is, ben ik blij om op deze manier iets meer te kunnen leren. Ikzelf heb een Lumix FZ48, maar ik begrijp nog steeds de bijbehorende handleiding niet! Zelfs het gedoe met allerlei instellingen is me nog niet duidelijk. Natuurlijk kan ik mijn digica op de automatische stand laten staan, maar omdat ik graag natuuropnames-dichtbijopnames-wil maken, ziet het er naar uit dat er veel meer mogelijkheden zijn. Hartelijk dank en ik ben benieuwd of het me lukt.

  11. Ans de Laat November 23rd, 2012 at 11:18 #11

    Leuke leerzame cursus waar ik veel dingen heb geleerd die ik nog niet wist en waar ik weer een stukje wijzer van ben geworden. Ik was ooit op een fotocursus maar daar heb ik in een half jaar minder geleerd dan hier in een uurtje. Mijn dank hiervoor.


Laat een bericht achter