Camera standen

Camera standen wielDe camera beschikt over verschillende standen. In deze les behandel ik alle standen zodat je weet waar ze toe dienen.

  • Geen flits – In deze stand flits de camera niet. Gebruik deze stand als de camera beslist niet mag flitsen, bij voorbeeld in een museum. De camera zal andere manieren gebruiken om de juiste belichting te krijgen en bij weinig licht heb je wel een vaste hand nodig.
  • Nachtstand – Deze stand kun je gebruiken voor als je in het donker een foto wilt maken. Je hebt hier wel een statief voor nodig.
  • Sportstand – Voor foto’s van objecten waar beweging in zit. Ook handig om kleine kinderen mee te fotograferen, zij kunnen nogal snel bewegen. De camera neemt een korte sluitertijd bij de sportstand.
  • Macro – Deze stand is om onderwerpen van dichtbij te fotograferen.
  • Landschap – Deze stand kun je gebruiken om een landschap op de foto te zetten. De camera kiest hier een kleiner diafragma zodat de achtergrond overal scherp is.
  • Portret – Deze stand is ideaal als je een portretfoto wilt maken. De camera kiest hier een groter diafragma zodat de achtergrond wazig is, de aandacht gaat hierdoor uit naar de persoon op de foto.
  • Volautomatisch – De stand om even snel een foto te maken, of om te beginnen.
  • P stand – De P stand lijkt op de volautomatische stand, alleen bij de P stand worden alleen de sluitertijd en het diafragma ingesteld. De rest kun je zelf instellen
  • Tv stand – Met de Tv stand kun je zelf de sluitertijd bepalen. De camera past aller eromheen aan.
  • Av stand – De Av stand is om het diafragma mee in te stellen. De rest doet de camera. De Av en Tv standen zijn goed om het effect van de opties te leren.
  • M stand – In de M stand kun je alles zelf instellen. Je moet hier zelf de juiste combinatie tussen diafragma, sluitertijd en ISO waarde bepalen. In de M stand heb je volledige controle, maar je kunt hier ook volledig de mist mee ingaan als je verkeerde waardes kiest.

In de komende lessen leer je de Tv, Av en M stand toe te passen.


Laat een bericht achter