Inleiding fotografie

In deze les geef ik een korte introductie in de digitale fotografie. Ik behandel verschillende typen camera’s en lenzen en leg uit wat er in de rest van de cursus staat te gebeuren.

Een gewone fotocamera kennen we allemaal wel, je zet hem aan, drukt op de ontspanner en de foto is genomen. Alles gaat volautomatisch. Je hoeft alleen zelf te bepalen wat je op de foto wilt hebben. Met een digitale spiegelreflex (dSLR) kan je veel meer bepalen.

Door het instellen van het diafragma kan je bepalen welk deel van de foto je scherp wilt hebben, bijvoorbeeld als je een rij mensen hebt kan je scherpstellen op 1 persoon en de rest vaag op de achtergrond zetten. Hierdoor komt de aandacht bij die ene persoon.

Door het instellen van de sluitertijd kan je ook bepalen hoelang er licht op de foto moet vallen. Meer licht geeft een heldere foto, alleen de kans op beweging is groter. Een spiegelreflex heeft een sluiter en een sensor. Als de sluiter open staat registreert de sensor alles wat je door de camera ziet. Des te langer deze dus open staat des te meer licht er op kan vallen. Alleen als je sluiter een seconde openstaat kan de persoon die je fotografeert bewogen hebben. Hierdoor komt hij er niet scherp op te staan.

Objectieven

Een voordeel van een spiegelreflex ten opzichte van een compactcamera is dat je er verschillende objectieven (lenzen) op kunt zetten. Bij een kitcamera (beginnersset) zit vaak een 18-55mm objectief. Dit is een groothoek (18) tot normaal beeld objectief. Er zijn ook tele objectieven verkrijgbaar, bijvoorbeeld 70-300mm. Als het objectief op 300 mm staat kan je een object flink vergroten. Zo kan je op afstand bijvoorbeeld een vogel fotograferen zonder dat de vogel merkt dat je er bent.

2 Responses for "Inleiding fotografie"

  1. peter December 13th, 2009 at 03:04 #1

    Jammer dat je overal je gegevens moet invullen. Mijn zijn niet echt want het gaat je niets aan. Neen, ik ben helemaal niet onvriendelijk doch enkel gesteld op privacy. Maar buiten dat. Fotograveren is kei leuk. Eerst wilde ik niet reageren wegens geen echte digitale camera te hebben. Maar die heb ik dus wel. Geen hele dure maar genoeg opties. Wel heb ik een echte spiegel reflex camera van ( ja, zegt maar,…nikon?) Die kocht ik ooit voor 250 gulden en heb er veel plezier aan gehad. Ook met diafragma werken en experimenteren. Heldere achtergrond ofjuist onscherp t.o.v. het hoofdonderwep. Met een hele lange uitschuifbare lens. Ofis dat Tele? Toen gijng de sluiter stuk. Potdikke,..400 piek. Mijn broer heeft fotovakschool apeldoorn gehad maar doet er niets meer mee. Dure spullen en een camera van meer dan 10000 guldens. Na 10 jaardag en nacht foto’s maken hadhij het gezien. Ook nooit meer een foto gemaakt. Zonde. En nu koop ik toch laatst een klein foto toestelletje voor 5 euro op een braderie. Ligt er toch een tweede voor hetzelfde geld. Ook meegenomen. Blijkt een digitaal dingetje van OLYMPUS c-220 zoom en heeft best opties die er mogen zijn. Wat wil je voor 5 euro. Blijkt een geweldig toestel te zijn en kan op de laptop aansluiten. Fotografie blijft een uitdaging. Vooral als je de gewone dingen wat beter bekijkt en vast legt. Een van de fotos die mijn broer heeft gemaakt zou je zo in een tentoonstelliung kunnen plaatsen. Op een wereld beurs. Een foto die een verhaal weergeeft van een jongen en een meisje. In de kou en heel realistisch. Een van Gogh zeg maar.Ik vind ook leuk telefoontjes met camera’s en veel opties. Ook daar kun je goede resultaten mee behalen. Tussen haakjes dan he! Dit is het,..mvg, peter ooms

  2. carla de haas November 8th, 2012 at 16:05 #2

    Halle, ik heb een kleine spiegelreflexcamera gekregen en zou graag de basis juist willen leren, uw site lijkt dit goed te geven.
    Graag ontvang ik wat meer info omtrent , locatie, kosten en data.

    Met vriendelijke groet,
    Carla de Haas


Laat een bericht achter


javaversion1